Waar verbondenheid, natuurlijke ingrediënten en kwaliteit samenkomen

Over Brand

Geschiedenis

In 1340 opent Neerlandsch oudste bierbrouwerij haar deuren, in het mooie Wijlre, Limburg. De brouwerij heeft direct toegang tot een eigen waterbron. Mooi voordeel, want aan de groeiende vraag naar bier kan zo goed worden voldaan. Rond deze tijd gold er een alleenrecht op het maken en verkopen van bier in en rondom Wijlre: het banpanhuisrecht. Toen Napoleon een einde maakte aan dit alleenrecht, kocht Frederik Edmond Brand het banpanhuis in 1871. Sindsdien is het de Brand Brouwerij.

Brand brouwt al vanaf het begin prachtige bieren. Naast pils biedt de brouwerij na de Tweede Wereldoorlog ook speciaalbieren. De Imperator is daarmee het oudste speciaalbier van Nederland, al snel gevolgd door UP en Dubbelbock. Het fruitige Lentebock en het frisse Brand Weizen volgen.

De Brand Bierbrouwwedstrijd die tussen 2012 en 2019 werd georganiseerd, vroeg thuisbrouwers hun gevoel voor bier en hun vakmanschap met ons te delen. En niet zonder succes. Brand Blond, IPA, Saison, Porter, Session IPA, Gose en Premier Winter zijn aan het aanbod toegevoegd. Langzaam maar zeker wordt het assortiment groter, ons gezelschap groter en het merk ook meer volwassen. Om dat te vieren, wordt in 2014 een hele nieuwe identiteit gekozen. Fles, krat, logo en volledige huisstijl vallen nu mooi samen met het ambacht, de kwaliteit en de eenvoudige schoonheid van ’t goeie leven waar Brand voor staat. De nieuwe fles en het logo vertegenwoordigen de rijke geschiedenis, en een heerlijke toekomst. Een toekomst die wordt voortgezet in het in 2019 geopende Proeflokaal in Wijlre.

Op 't goeie leven!

Familie Brand

In 1871 koopt Frederik Edmond Brand een panbanhuis, en maakt er een echte brouwerij van die van generatie op generatie overgaat. In 1937 wordt de brouwerij vernieuwd: men brouwt nu dubbele capaciteit. De brouwerij groeit, onder leiding van Guus Brand, door naar 500.000 hectoliters. Tot aan zijn aftreden als directeur in 1978 zou Guus in belangrijke mate het beleid van de brouwerij bepalen. Zijn visie is duidelijk: bij goed bier hoort een bepaalde prijs, en goed bier is afhankelijk van de kwaliteit van de eigen organisatie. Na het aftreden van Guus neemt zijn zoon, Thijs Brand, het stokje over. Thijs blijft tot 2000 directeur. De familie Brand maakt van ons bier, het bier waar Limburg én de rest van Nederland trots op is.

Duurzaamheid

Bij Brand staan kwaliteit en duurzaamheid voorop. Daarom zetten we ons in om onze footprint te verkleinen. Dit doen we door het gebruik van natuurlijke en duurzame grondstoffen. Alle gerst en hop kopen wij uit duurzame teelt; we gebruiken water uit eigen bron, en we zetten in op besparing van water. Daarnaast maakt de brouwerij gebruik van zon-, wind,- en waterenergie voor alle elektriciteit die nodig is. De brouwerij in Wijlre heeft zonnepanelen op het dak. Verder betrekt de brouwerij groene stroom van een historisch waterrad, in de buurt van de brouwerij gelegen. Het restant van de benodigde elektriciteit is afkomstig van windenergie. Naast het brouwproces, krijgt duurzaamheid bij Brand ook een gezicht in onze verpakkingen. Alle bieren van Brand worden verpakt in een unieke, hervulbare fles, voorzien van slechts één etiket, waarna alles, van de flessen tot de kratten, wordt gerecycled.

Op 't Goeie Leven

Vanuit Brand geloven wij in de kleine, oprechte momenten die het leven groots maken. Momenten met vrienden of familie, genietend van het laatste beetje zon van de avond of juist van de regen die ons niets kan schelen. Het zit in "blijf nog even, je bent er nou toch". En in "loop maar vast achterom en pak een glas bier". "Voor jullie heb ik tijd, ook al heb ik geen tijd" of in "Wat er ook gebeurd is, als we samen zijn is het goed".
In het zuiden zit het in de genen en het is dan ook niet toevallig dat we hier Brand brouwen. Bruisend en schuimend, helder en puur, oprecht en natuurlijk. Het goeie leven zit in iedere slok. Het brengt ons bij elkaar en zorgt dat we nog even blijven terwijl de wereld om ons heen doordendert.
Gebaseerd op deze gedachte én gesprekken die we met bierliefhebbers vanuit het hele land hebben gehad is onze nieuwe campagne 'Op 't goeie leven' tot stand gekomen. Daarbij hebben we een lied geschreven dat met veel warmte en oprechtheid gezongen door Frans Pollux. Filmpje invoegen
Uiteindelijk blijft het gevoel lastig uit te leggen en moet je het ervaren. Dus zet je favoriete Brand bier koud en kom samen. In je favoriete horecazaak, in ons nieuwe proeflokaal in Wijlre of in je eigen achtertuin. Kom thuis, waar je ook bent. Proost! Op 't goeie leven.