Geniet verantwoord

Overal waar ‘teveel’ voor staat is niet goed. Dat geldt uiteraard ook voor alcoholconsumptie. Verantwoord omgaan met alcohol past bij een gezonde levensstijl. En dat past ook bij Brand. Maar laat er geen misverstand over bestaan: alcoholmisbruik hoort niet bij Brand.

Voor wie van alcoholhoudende drank wil genieten, zijn er heldere richtlijnen om een verantwoorde maat aan te geven. Het drinkadvies van de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA) is voor vrouwen één tot twee standaard glazen Brand á 25 cl per dag. Voor mannen geldt twee tot drie standaard glazen. In bepaalde situaties wordt aanbevolen om geen alcohol te drinken. Denk hierbij aan alcohol in combinatie met verkeer; werk; sport; medicijnen; en bij zwangerschap of borstvoeding.

Het genieten van alcoholhoudende drank is vooral een eigen verantwoordelijkheid van jou, de consument. Maar daarbij is ook goede voorlichting door producenten, horeca, retail en overheid belangrijk. We zijn ervan overtuigd dat we aan alcohol gerelateerde kwesties samen beter kunnen aanpakken. In ons alcoholbeleid zetten we ons engagement uiteen om relevant wetenschappelijk onderzoek te steunen en met andere betrokken partijen samen te werken.

Met Brand zien we ons als onderdeel van de oplossing in plaats van het probleem. Daarom propageren wij al sinds lange tijd matige consumptie, want misbruik hoort niet bij Brand. We maken dit product zodat volwassen consumenten er van kunnen genieten. Alcoholmisbruik is iets dat niemand wil. Wij ook niet.

We waren dan ook 25 jaar geleden betrokken bij de oprichting van STIVA, een brancheorganisatie die zich sterk maakt voor verantwoorde alcoholconsumptie. Ga ook eens naar de website www.stiva.nl. We werken ook aan diverse andere partnerships mee, zoals sinds 2002 aan de BOB-campagne.

Ook middels eigen acties investeren wij in de bevordering van verantwoord alcoholgebruik. Dit niet met als doel het stimuleren van drinkgedrag, maar van de merkvoorkeur. Want het is natuurlijk prima om liefhebber te zijn van Brand. Brand voert de educatieve slogan van STIVA, ‘Alcohol onder de 18, natuurlijk niet’ in al onze commercials en advertenties.

Gelukkig gaat 85% van de jongeren boven de 18 verantwoord om met alcohol. Tegelijkertijd blijven wij jongeren en hun ouders middels speciale advertenties onder andere wijzen op de gevaren van bovenmatig drankgebruik. Het is bekend dat jongeren alcohol slechter verdragen dan volwassenen. Ouders die hun kinderen onder de 18 jaar toestaan alcohol te drinken, wijzen wij op het feit dat dit dehersenontwikkeling kan verstoren.

Verder voeren we eigen initiatieven als de ‘Besef goed wat alcohol met je doet’- en ‘Nu even serieus’-advertenties in dagbladen, de ‘Know the signs’-campagne op het internet en het Cool@Work programma voor eigen medewerkers.

Samenvattend hebben we een eigen alcohol beleid voor Brand ontwikkeld. Het bestaat uit acht principes die tot doel hebben om de verantwoorde consumptie van Brand-drinkers te promoten.

De acht principes op een rij:
Verantwoorde bierconsumptie gaat voor de meeste volwassenen die ervoor kiezen om te drinken hand in hand met een evenwichtige en positieve levensstijl.
Elk geïnformeerd individu is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen gedrag.
We engageren ons om de kennis van verantwoorde consumptie te vergroten.
We eisen verantwoord gedrag van alle Brand-medewerkers.
We zorgen ervoor dat onze commerciële activiteiten aan de wettelijke vereisten voldoen en onverantwoord drinkgedrag niet aanmoedigen.
We willen helpen om misbruik te voorkomen door dialoog en actie.
De implementatie van het alcoholbeleid van Brand is verplicht voor alle activiteiten van Brand.
We brengen verslag uit over al onze activiteiten met betrekking tot het alcoholbeleid van Brand.
Dit is de officiële website van Brand Bier. Volg en deel onze berichten alleen als je 18 jaar of ouder bent. Geen 18, geen alcohol. Geniet maar drink met mate. Onze huisregels zijn te vinden via: HEINEKEN UGC-policy.